Sahabe dönemine yada sahabeden birine yapılan
eleştiriler bazıları tarafından son derece tepkisel karşılanıyor. İşin garibi
bu eleştirileri savunanlar Allah resulünün sahabe için söylediği var sayılan
sözleri kullanarak bu sözlerin hiç muhatabı olmayacak kişileri de bu kategori
içine alarak onları aşırı bir yücelttiklerini görüyoruz. Mesela Muaviye ve dönemine ilişkin yapılan
zulme haksızlıklara, katliamlara bir dokunsanız bin nefret işitiyorsunuz! Muaviye’de bir sahabedir! Onun hakkında
konuşmanız yazmanız doğrumu, sahabe düşmanımı sınız!? gibi ithamlara muhatap
oluyorsunuz!. Aslında konu düşünülmesi ve cevaba ihtiyacı olan güzel bir alan
gibi geldi bana. Bu soruyu soran ve
böyle düşünenler, Allah resulünün övgüsüne mazhar olanların kimler olduğunu
biraz düşünüp akıl etseler anlarlardı! Mesela Resulullah’ın genele söylediği
sözden bir tane örnek vereyim. " “Ashabıma sebbetmeyiniz, (hakaret
etmeyiniz) sizden birisi Uhud dağı kadar altın infak etseydi ashabımdan
(birinin verdiği yarım müdde ulaşamazdı.”
Özel olarak
da sahabenin ileri gelenlerin ahlakını
güzel yönlerini topluma örnek olması için övdüğü rivayetleri vardır. Yine Ebu Zer le ilgili de “: "Gökkubbenin
altında ve yeryüzünün üstünde Ebu Zer'den daha doğru sözlü kimse yoktur"
(Tirmizi, "Menakıb", 35” gibi… Bunun
gibi onlarca rivayet vardır.
Peygamberimizin bu sözleri söylediğine dair inanıp inanmayanlarda
vardır. Konum o değil. Eğer bu sözleri
söylemişse ki söylediği kanaatindeyim.
Allah resulü bu sözleri muhatap almaları için
öncelikle kime söyledi? Mevcut yaşayanlara mı? Daha doğmamışlara yani
gayba mı? Eğer mevcutlara söylememişse
bu sözleri kim duydu da bizlere ulaştı!
? Öncelikle söylediği her sözün karşısında
bir muhatabı olması gerekmez mi?
Haşa peygamber sihirbaz, yada falcı değildir. Son
derece dengeli aklını kullanan, neyi nerde kime konuşacağını bilen birisidir. O
zaman bu sözleri gayba değil, ortalıkta
bir takım fitne çıkartan dedikodu üreten, birileri var olmalı! Pekiyi bunlar
kim?..?
Allah resulü bu sözleri ile Mekke’de tevhidi benimseyen, oradaki zulme tedriç hayatına
katlanan, acılar çeken, zulme baş eğmeyen, dosdoğru olan, sonra hicret eden,
vefakar cefakar fedakarların en başında yer alan malı, canı ile bedir savaşı ve
diğer savaşlara katılarak bedel ödeyen sahabelerine yapılan saldırılara karşı
onlara sahip çıkmak için söylemiştir. Pekiyi kime karşı bu sözleri sarf etmiş
olabilir!?
Müslümanların
Hicaz’da mutlak hakim olması ile Medineli münafıklar da harplere iştirak
etmeye başlamış, ganimetten pay almak istemiştir. Oysa, Rasûlü Ekrem’e
Huneyn’de muhalefet olan bunlardı!. Hicaz’dan bedevi kabileler Allah Rasûlünün
pazusunu güçlendirdiğini söyleyerek, minnet altına almak istemişlerdir!. Bu
baldırı çıplak çöl Arapları sürekli harp ganimetlerinin peşinde koştular. Osman
bin Affan’ı şehit eden harici zihniyetin tabanını bunlar oluşturmuştu! Bölgenin tamamen Müslümanların elinde
olmasından istifade etmek için fırsat kollayan Mekkeliler aradıkları fırsatı
halifeler devrinde bulmuşlar, Ümeyye oğulları adım adım saltanatın alt yapısını
kurmuşlardı.! Onları deviren Abbas oğulları da onlardan farklı olmamışlardı! Sözün kısası
ganimet peşinde koşan yada Mekke
nin fethinden sonra korkudan Müslüman olduklarını iddia edenlere, yani
münafıklara Müslüman olduk deyip içi
İslam’a ısınmayanlara, gerçekten Müslüman olmadıkları halde Müslüman
görünenlere söylediği alenen açıktır.
Pekiyi, Tedriç döneminde Müslümanlara en büyük
bedeli ödeten, Bedir Uhut ve diğer savaşlarda Müslümanların karşısında onları
yok etmek için savaşan, söz konusu savaşlarda Ebu Cehil gibi çok yakınlarını
kaybedip Mekke’nin fethinden sonra
da Müslüman olduğunu iddia edenler
kimdi? Ebu Süfyan oğlu Muaviye.. gibi Bunlar Allah resulüne ve
damadı Ali’ye karşı nefret, kin ve
husumetlerini hiç kaybetmediklerini ellerine imkan geçtikleri zaman gösterdiler
ve söylediler.
Sözün kısası Allah resulü sahabenin aleyhine
konuşulmasını men eden sözlerinin öncelikli muhatabı Ebu Süfyan, oğlu Muaviye ve gibilerine söylenmiş sözlerdir.
Sahabe düşmanlığı yapan onlardır!. Hayatı boyunca camilerde Hz. aliye küfür etmiş ettirmiş, Resulullah’ın neslini kurutmaya
yemin etmiş, binlerce sahabenin öldürülmesini sağlamış, onlara karşı her türlü ahlaksızlığı, zulmü,
katliamları gaspları yapmıştır. sahabe hakkında kötü konuşmak ona yasak değil mi ki, onu korumaya çalışanlar
bunu düşünmezler!?